- Komerční sdělení -finance
DomůAZ magazínPrvní slovenské autorádio mělo pořádný styl

První slovenské autorádio mělo pořádný styl

Tesla 2105B Spider se začala prodávat v roce 1970 a stála 980 Kčs.

Autorádia. Dnes je už z aut pomalu, ale jistě vytlačují rozměrné obrazovky v přístrojových deskách, které poslouchají povely posádky buď dotykově nebo pomocí multifunkčního ovladače.

Posuvnou hůlku mezi číslicemi nahradily displeje, které od grafiky digitálních hodin vyrostly do graficky propracovaného barevného prostředí.

Po válce se autorádia v Československu vyráběla v brněnské a kolínské Tesle. Později se výroba přesunula do Tesly Bratislava.

Odtud vyšlo i první slovenské autorádio vlastního vývoje a designu – Tesla 2105B Spider. Dnes je sběrateli vyhledáváno. Stále vypadá dobře a má několik typových variací.

Černá je dobrá
Designér a vedoucí samostatného designérského oddělení v Tesle Bratislava, Ján Vikrut, navrhl v roce 1969 autorádio jednoduchého tvaru. Na jeho vývoji se podílel konstrukčně i tvarově.

Návrh změnil do té doby ve světě zažitý princip černého obdélníku lemovaného stříbrným rámečkem. Vikrut to udělal naopak.

Zevnitř postříbřené plexisklo olemoval černým rámečkem a dvojice černých otočných ovladačů dostala kruhové výplně z hliníku. Podlouhlý černý plastový přepínač dlouhých a středních vln ustoupil nápisu Tesla Spider a našel své místo na pravé straně.

Autorádio se začalo prodávat v roce 1970 v době, kdy někdo důležitý řekl, že stříbrné věci už nejsou v módě. Vyřešila se tím zejména finančně náročná produkce chromových částí a produktů z leštěného nerezu či hliníku. Černá barva nebo náhražka plastem se staly módním a zároveň praktickým řešením.

Hysterie z lesklých věcí se v československých garážích naplno projevila zatíráním nebo přestříkáváním chromových nárazníků automobilů černou barvou a výměnou chromových zpětných zrcátek za černá plastová.

Celočerná verze Spidera na sebe nenechala dlouho čekat. Stříbrné akcenty na otočných ovladačích však zůstaly zachovány. Dvouvlnový monofonní radiopřijímač Tesla Spider stál 980 Kčs, což v té době nebylo málo. Získali jste však solidní a dobře vypadající radiopřijímač do auta.

Poslední varianta Spider 3 z roku 1976 měla zcela jiný design předního celoplastového panelu, jakož i ovladačů a podlouhlý přepínač byl rozdělen na dvě části. Trojka byla nejčernějším autorádiem z Tesly.

Spider alias Gliderola
K autorádiu se do krabice balil přídavný rámeček pro montáž pod přístrojovou desku. Díky standardizovaným rozměrům nebyl problém namontovat Spider do většiny automobilů, které měly vyříznutou předpřípravu pro umístění autorádia.

Stačilo vysunout otočné knoflíky, uvolnit dvě matice a plexisklo se stupnicí a plastový rámeček lze jednoduše oddělit. Podobně jednoduchá byla i výměna prasklého předního krytu. Samozřejmě, za předpokladu, že se dal sehnat.

O autorádiu Spider se od začátku uvažovalo také jako o vývozním artiklu do západních zemí. Exportoval se však pod jménem Gliderola.

Například v Anglii jste si mohli Gliderolu R81 pořídit v pěkné šachovnicové krabici s překříženými vlajkami (anglickou a závodní šachovnicovou) a fotografií sportovního volantu a rádia. Na krabičce ani na návodu se vůbec nikde neobjevil nápis Tesla. Ten byl jen na autorádiu.

Zatímco Spider byl v Československu určen zejména do rodinných automobilů Škoda 100, na Západě se Gliderola zjevně spojovala s motoristickým sportem. V Anglii se často vyskytovala v automobilech Ford Consul, Ford Zephyr, Austin či Morris.

Spider proti zlodějům
Vikrut, autor Spidera, má přední panel prvního typu stále ve svém starším mercedesu. Na jeho modernějším autorádiu zahraniční výroby je však přední panel pouze položen a slouží k odstrašení zlodějů, kteří by chtěli značkové rádio ukrást.

Jednou se jeden známý přistavil u Vikrutova auta a domlouval mu, aby si do mercedesu koupil nějaké lepší autorádio. Designér se jen pousmál a potěšil se, že čtyřiačtyřicetiletý Spider dokonale plní své nové poslání.

Za pár let na autorádia vedle ťukání do obrazovek napravo od volantu možná zcela zapomeneme. Bude to škoda. Vždyť Tesla Spider dokázalo v 70. letech minulého století udělat z prefabrikovaného interiéru auto s přidanou hodnotou.

Na opravdu stylový vůz bylo třeba udělat v interiéru pár zásahů. Například opáskovat volant perforovanou kůží, vyměnit hlavici řadící páky za ozdobnou se zalitým zlatým autíčkem a na zadní plató ležérně pohodit bledou kožešinu s plyšovým pejskem, který kýval hlavou.

Základem však vždy bylo dobré autorádio. Ideální to naše – Tesla Spider.

zeny

Mohlo by Vás zajímat

PR článek